به گزارش واحد مرکزی خبر ، آیت الله احمد جنتی در خطبههای نماز جمعه با تاکید بر اینکه اجرای قانون هدفمند کردن یارانهها بسیار مهم است از رسانه ملی و دیگر رسانهها که در این زمینه اطلاع رسانی کردند تشکر کرد و گفت: اجرای این قانون، تحول به معنای واقعی است که در همه امور اثر می ذارد.
وی تحقق عدالت، تحول اقتصادی، رشد و ارتقای تولید، افزایش بهرهوری و اشتغال، اصلاح الگوی مصرف و تحول در نظام بانکی و پولی کشور را از آثار اجرای صحیح این قانون بیان کرد.
آیت الله جنتی با تشکر از مردم به سبب همکاری برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانهها تصریح کرد: متأسفانه عدهای به این دل خوش کرده بودند که با آغاز اجرای این قانون زندگی مردم را زیر و رو کنند، آنها فکر میکردند آشوب میشود و مجدداً فتنه از سر گرفته خواهد شد اما آفرین بر شما ملت که فهمیدید این به نفع و خیر شماست.
خطیب نمازجمعه تهران همچنین اظهار داشت: همه تمهیدات اتخاذ شده بود تا جلوی هرگونه آشوب گرفته و مشکلات احتمالی به سرعت برطرف شود.
آیت الله جنتی در ادامه با بیان این که برای اجرای این قانون چهار سال وقت صرف شده بود اظهار داشت: در حالیکه گفته میشد با اجرای هدفمند کردن یارانهها بحران و گرانی به وجود میآید اما بسیاری از اجناس ارزان شد و اصناف و واحدهای تولیدی کمک کردند تا قیمتها افزایش نیابد.
وی افزود: دولت از قبل برنامه ریزی کرده و همه چیز پیشبینی شده بود تا مثلاً اگر در حمل و نقل به سبب تغییر قیمت سوخت مشکلی پیش آمد رسیدگی و مشکل حل شود یا اگر تولیدیها به سبب تغییر قیمت انرژی دچار مشکل شدهاند مشکل آنها خیلی زود برطرف شود.
خطیب نمازجمعه با اشاره به اینکه مسئولان مدام در حال رصد گزارشها در خصوص اجرای قانون هدفمند کردن یارانهها هستند گفت: این آغاز راه است و باید کار پیش برود؛ قوا، رسانه ملی و مردم باید کمک و حمایت کنند تا این قانون اجرا شود و اگر نقدی بود یا لازم است به دولت تذکر داده شود باید این کار را کرد و دولت هم میپذیرد.
آیتالله جنتی در ادامه خواستار آن شد که در اجرای قانون هدفمند کردن یارانهها برای دستگاههای اجرایی مانع تراشی نشود.
وی با تشکر از مجلس شورای اسلامی به سبب مصوباتی که در زمینه قانون هدفمند کردن یارانهها داشت اظهار داشت: در شرایط کنونی احضار وزرا به مجلس زیاد شده است و این مانع از کار آنان (وزرا) میشود.
خطیب جمعه تهران تصریح کرد: سوال شما نماینده عزیز در این شرایط که وزیر میخواهد کار کند تا قانون هدفمند کردن یارانهها اجرا شود موجب میشود 10 تا 20 ساعت از وقت وزیر گرفته شود.
آیتالله جنتی همچنین گفت: احضار وزرا به مجلس در وضع کنونی بیش از آنچه که در مجالس دورههای گذشته رخ داد انجام میشود.خطیب نماز جمعه تهران گفت: مردم در9 دی، تهدیدی را که پس از انتخابات سال 88 بوجود آمده بود به فرصت تبدیل کردند.
آیت الله احمد جنتی در خطبه دوم نماز به تشریح ابعاد گوناگون حماسه مردم در 9 دی 1388 پرداخت و افزود: 9 دی سال گذشته زمانی که غبارها همه جا را فرا گرفته و اذهان مشوش بود و ناامنی وجود داشت، نظام و ارزشها تهدید میشد عدهای رسوایی به بار آوردند و به حضرت امام حسین (ع) که بسیاری از غیر مسلمانها نیز برای ایشان احترام قائلند، بیاحترامی کردند.
خطیب نماز جمعه تهران افزود: اما جوشش و خیزش مردمی در 9 دی به وجود آمد و شما مردم غبارهای فتنه را فرو نشاندید و در دهان دشمنان زدید و کمر فتنه را شکستید.
آیت الله جنتی با تاکید بر این که حماسه9دی حماسه ای بزرگ و الهی است گفت: سال گذشته عدهای فرصت بسیار عالی انتخاباتی را به تهدید تبدیل کرده بودند اما شما مردم در9دی این تهدید را دوباره به فرصت تبدیل کردید که برکات بسیاری در پی داشت.
وی افزود: در9دی دروغگو و راستگو از هم مشخص شدند، معتقدین به ولایت فقیه و غیر معتقدان صف شان از هم جدا شد و در چند ماهی که پس از انتخابات شاهد درگیریها بودیم هم غربالها صورت گرفت.
خطیب نمازجمعه تهران با بیان این که در این غربالگری چهرههای اشخاص انقلابی، اسلامی و ولایی از اشخاص ضد انقلاب و ضد اسلام مشخص شد تصریح کرد: باید به درگاه خداوند شکر کرد که در یک روز و در یک راهپیمایی همه آتشها خاموش شد.
آیت الله جنتی با بیان این که یکی از برکات این جریان، تقسیم شدن خواص به دو قسمت معتقد، ولایی، انقلابی و خواص غیر انقلابی بود گفت: در این جریان خواص غیر انقلابی از مردم نمره صفر گرفتند؛ آنها از صحنه خارج شدند و فتنه گران هم فهمیدند با مردم و نه با حکومت طرف هستند.خطیب نماز جمعه تهران گفت: یکی از مشکلاتی که رئیس قوه قضاییه با آن مواجه است ، مشکل قاضی است.
آیت الله احمد جنتی در ادامه خطبه دوم نماز جمعه تهران افزود: حوزه ریاست قوه قضاییه حوزهای بسیار پرکار ، پرتلاش و قوی است که دارد کار میکند و باید حمایت شود.
دبیر شورای نگهبان قانون اساسی گفت: ممکن است جایی هم اشتباهی روی دهد اما اگر یک قاضی اشتباه کرد ، نباید آن را به حساب قوه قضاییه گذاشت.
خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به یکی از پروندههای قضایی افزود: یک قاضی اشتباه کرده و فردی را به دادگاه کشانده و محکوم به شلاق و زندان کرده است در حالی که آن فرد مطالبی را در خصوص مجرمی فراری که بیشترین جرمها را در جریان فتنه داشته بیان کرده است.
آیت الله جنتی افزود: خیلی خب، حالا این کار شده است. این هم چون عمومی و همه جا مطرح شده است، میگویم والا مناسب نبود. اما آیا درست است برای این موضوع، قوه قضاییه را زیر سوال ببریم ؟
دبیر شورای نگهبان گفت: قوه قضاییه هم کار خود را میکند، آنها هم از این اتفاق خشنود نیستند. باید این قوا و دستگاهها خیال شان راحت باشد تا بتوانند کارشان را انجام دهند .
وی در بخش دیگری از خطبه دوم یاد قیام خونین شهدای19 دی1356 قم را گرامی داشت.
خطیب نماز جمعه تهران همچنین به موفقیت کاروان آسیایی در شکستن حصر غزه اشاره کرد و گفت: باید برای این واقعه خوشحال بود و شکر کرد زیرا شکستن حصر پنج ساله، مرحلهای پیش رفته است.
آیتالله جنتی ادامه داد: مردم غزه در محاصره اشرار عالم هستند و از طرفی در محاصره رژیم صهیونیستی و از طرف دیگر در محاصره مصر قرار دارند.
دبیر شورای نگهبان در بخش دیگری سخنان خود سالروز میلاد حضرت مسیح (ع) را به مسیحیان تبریک گفت و افزود: اگر میخواهید احترام مسیح (ع) را بفهمید قرآن بخوانید تا ببینید خداوند در قرآن چه مقامی برای حضرت مسیح معرفی کرده است.
وی ادامه داد: محض رضای خدا به مردم ظلم نکنید و همان گونه که حضرت مسیح به مردم ظلم نکرد ، شما هم دست ظلمتان را کوتاه کنید.
خطیب نماز جمعه تهران همچنین به موضوع منع حجاب در مدارس جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: من نمیدانم دولت ها چه لجی با مردم خود دارند.
آیتالله جنتی افزود: مردم مسلمانند و حجاب هم جزو اسلام است بنابراین دخترانشان میخواهند در مدرسه حجاب داشته باشند ، چه اصراری دارید که این یک تکه پارچه را از سر دختران بردارید ؟ چه ضرری به حال شما دارد؟
وی گفت: ما این حرکت ضداسلامی و ضد مردمی را محکوم میکنیم و از دولت جمهوری آذربایجان میخواهیم در این وضع تجدیدنظر کند.خطیب نماز جمعه تهران گفت: هر ملتی که تن به ظلم دهد، خودش را نابود کرده است.
آیت الله احمد جنتی در خطبه نخست نماز به تشریح حکم "دفاع" در اسلام پرداخت و گفت: دفاع به آن معناست که دیگران جنگ، حمله و تجاوز میکنند و مسلمانان از خود دفاع کنند.
وی با اشاره به ظلمی که به مسلمانان در آغاز حیات اسلام رفت، افزود: جرم مسلمانان در آن زمان این بود که میگفتند پروردگار ما خدای بیهمتا و یکتاست.
خطیب نماز جمعه تهران اضافه کرد: از اینجا بود که بر اساس وحی قرآن میفرماید به شما مظلومان اجازه دفاع میدهیم و این آغاز جنگهای اسلامی بود.
آیت الله جنتی، "دفاع" را امری طبیعی و غریزی خواند و ادامه داد: غربیها درباره جنگهای اسلامی خیلی شیطنت، شرارت و سمپاشیهای زیادی کردهاند.
امام جمعه موقت تهران افزود: برای نمونه آنها میگویند اسلام با شمشیر رواج یافته است و مردم با شمشیر مسلمان شده اند؛ از این مزخرفات گفتهاند و هنوز دارند میگویند.
خطیب نماز جمعه تهران گفت: اینها کمترین آشنایی با تاریخ اسلام ندارند. حتی آن پاپی که پیامبر عزیزمان را به خشونت متهم میکند، بیمطالعه است که اینقدر نسنجیده حرف میزند.
وی طرح این سوال که " کدام جمعیت و ملت است که به خودش حق دفاع ندهد؟" افزود: دشمن بیرحمانه حمله میکند و قساوتش حد و مرز ندارد. به جان، ناموس، عزت و آبرو و شرف رحم نمیکند.
آیت الله جنتی گفت: تاریخ پر از این موارد است و در همین تاریخ اروپا کسانی هستند که به بدترین شکل جنایت میکردند.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: قاچاق اعضای بدن انسان در رژیم صهیونیستی یکی از نمونههای جدید این جنایتهاست.
خطیب نماز جمعه تهران افزود: صهیونیستها از فلسطینیها گرفته یا در خارج از فلسطین، کسانی را تکه پاره می کنند، اعضای درونیشان را می فروشند و تجارت اعضای بدن انسان میکنند.
وی با طرح این پرسش که "در برابر این گونه جنایتها که بی حد و مرز جلو میرود، باید چه کرد؟" افزود: وقتی بنا شد هیچ چیزی از جمله دین در امان نباشد، خدا اجازه نمیدهد سرنوشت بشر به دست جنایتکاران سپرده شود و اجازه "دفاع" داده میشود.
آیتالله جنتی گفت: قرآن میفرماید اگر جلوی جنایتپیشگان گرفته نشود، آنان معابد خداپرستی چه یهودی، مسیحی و اسلامی را منهدم میکنند.
امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: اگر قرار است توحید و خداپرستی در عالم برقرار شود، باید "حق دفاع" وجود داشته باشد و باید مومنان از خود و دینشان "دفاع" کنند.
خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: موضوع "دفاع" اختصاص به اسلام ندارد؛ همه ادیان این روال را داشتهاند، منتهی در بعضی ادیان زمینه مبارزه و توان و قدرت دفاع وجود نداشت.
وی گفت: حتی در دین حضرت عیسی (ع) که میگویند کار به هیچ نداشته و نعوذ بالله تسلیم میشده، چنین نبوده است.
آیتالله جنتی اضافه کرد: اگر فرض این است که حضرت عیسی (ع) جنگی نکرد، فلسفهاش خیلی روشن است، نه این که دستوری نداشته، امکانش را نداشته است. این در خصوص اوایل اسلام هم مصداق دارد که پیامبر (ص)13سال دست به شمشیر نبرد.
خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به مصدایق تاریخی و همچنین آیات قرآن گفت: هیچ امتی نیست که از حق "دفاع" خود استفاده نکند و حق "دفاع" نداشته باشد.